سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چنارستان
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
آخرین تغییرات




    چرتیک شماره ی ۴ (چاپ دی ماه ۸۷) به بخش دانلود ها اضافه شد
درباره وبلاگ


کمک مالی

    موسسه چنارستان یک نهاد غیر دولتی است که از هیچ سازمانی حمایت مالی نمی شود و در واقع به صورت خیریه اداره می شود. از این رو یک شماره حساب جهت دریافت کمک های مردمی شما مردم خیر به موسسه برای انجام بهتر فعالیت های چنارستان اختصاص داده شد. شماره حساب ۰۳۰۸۳۴۴۳۴۱۰۰۵ به نام موسسه ی فرهنگی اجتماعی چنارستان قابل واریز در تمام شعبه های بانک ملی ایران

    

آب چنار سالم است ؟!

مردم 90% بیماری های خود را می نوشند    

 « لویی پاستور»

    حتما شما هم با ما موافقید که برای سلامتی خود و فرزندانمان مهم است بدانیم آبی که می نوشیم و به ما زندگی می­بخشد سالم است یا نه. در این مقاله کوشیده ایم وضعیت آب آشامیدنی چنار را با هم بررسی کنیم. ابتدا مختصری در مورد آلودگی آب بدانیم :

آب آشامیدنی آلوده آبی است که خواص فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی آن تغییر کرده است به گونه­ای که مصرف آن برای انسان زیان­آور است. منابع ایجاد آلودگی آب عبارتند از : فاضلاب های خانگی ، صنعتی ، کشاورزی ؛ سیلاب­های سطح شهر و آلودگی های طبیعی.

برای تشخیص کیفیت آب آشامیدنی آزمایشات میکروبی روی آن انجام می­شود که درجه­ی آلودگی آب را به فضولات انسانی و حیوانی مشخص می­سازد. نتایج این آزمایش­ها به صورت تعداد « کُلی­فُرم » است. کلی­فرم ها باکتری هایی هستند که در بدن انسان ها و حیوانات وجود دارند و به خودی خود موجب بیماری نمی شوند اما وجود آن ها در آب ، آلودگی آب را نشان می دهد. به این صورت که وجود کلی­فرم نشان می­دهد که سایر باکتری های مضر و بیماری­زا هم در آب وجود دارند. این باکتری­ها باعث بیماری هایی مثل هپاتیت، تیفوئید و ... می شوند.

در اکثر مراکز و درمانگاه های روستایی موارد زیر انجام می شود تا در صورت مشاهده­ی آلودگی آب آشامیدنی ، این آلودگی گزارش شود :

- نمونه برداری از آب روستا و ارسال به آزمایشگاه جهت تشخیص بیشترین تعداد کلی­فرم

- گزارش موارد نا مطلوب به شرکت آب و فاضلاب شهرستان

- گزارش موارد نقص مانند شکستگی لوله در مناطقی از سطح روستا

- انجام کلرسنجی از آب آشامیدنی روستاها

- تحویل کلر به روستاها

برای رفع آلودگی از آب معمولا کلرزنی صورت می­گیرد زیرا روشی ارزان و آسان است. کلر باکتری­ها را می کشد. میزان کلر باقی­مانده­ی مطلوب 2/0 تا 8/0  ppm است ( یک ppm یعنی یک قسمت در یک میلیون ). یعنی اگر این مقدار از کلر در آب بماند آب سالم است زیرا مقداری از کلر صرف کشتن باکتری ها شده و این مقدار باقی مانده است.

به گزارش درمانگاه چنار میزان کلر باقی مانده در آب چنار صفر می­باشد و این نشان می­دهد که آب چنار آلوده است ( یعنی تمام کلر صرف کشتن باکتری ها شده و کلری باقی نمانده است و ممکن است هنوز باکتری های بیماری­زا در آب وجود داشته باشند ). با این وجود آلودگی آب از نظر کلی­فرم توسط مرکز بهداشت اسدآباد تا کنون تأیید نشده است. امّا مرکز بهداشت چنار آلودگی ناشی از شکستگی لوله در سطح روستا را تأیید می­کند.

باید بدانیم که استفاده از کلر در درازمدت به جای رفع عامل آلودگی ( یعنی شکستگی لوله ها ) ضررهایی هم دارد. وجود کلر در آب ( در شرایطی ) می­تواند با ترکیبات دیگر واکنش دهد و مواد خطرناکی ایجاد کند. مؤسّسه چنارستان قصد دارد موضوع آلودگی آب چنار را بررسی و پی­گیری نماید.   

جمیله فرهادی و زهرا طهماسبی (با همکاری خانم زهرا نجفی ، کاردان بهداشت محیط )

 




موضوع مطلب : مقاله

          
یکشنبه 88 تیر 7 :: 1:0 عصر

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 45
  • بازدید دیروز: 9
  • کل بازدیدها: 214140
  •                                  
گپ
برنامه موسسه
            
font-family: Tahoma; font-size: 8ptdiv class=div35/pb:BlogLinks/pb:BlogLinks